Uncategorised

Geležiniai rutuliai traukia nardus į retą XV a. laivo nuolaužą

Geležies rutulių gausa traukia nardus į unikalų laivų katastrofos vietą, datuojamą XV amžiumi. „Osmund” laivų katastrofa yra unikali – niekada nesu matęs nieko panašaus”, – sako nardas Jim Hansson, jūrų archeologas iš Švedijos „Vrak”, Laivų katastrofų muziejaus Stokholme1. Laivo tipas mums vis dar nežinomas, o didelės laivų katastrofos ir krovinio dalys vis dar neištirtos1.

Didelis, su trejomis bokštais, klinkerio statybos „Osmund” laivas buvo rastas 30 metrų gylyje šiaurėje nuo Dalarö, Stokholmo centrinėje salų grupėje 2017 m. gruodžio mėn1. Archeologiniai nardai iš „Vrak”, kuris yra Švedijos Jūrų ir transporto istorijos muziejų (SMTM) dalis, atliko pradinius tyrimus ir sugebėjo datuoti laivą į XVI a. vidurį1. Jie taip pat nustatė, kad yra neįprastai didelės geležies kiekiai – daugiausia „osmundų” formos – kas atrodo kaip nepažeistas krovinys1.

„Osmund” laivų katastrofos tyrimas

„Osmundai” yra maži standartizuoti kaltinio geležies rutuliai, sveriantys maždaug po 300 gramų kiekvienas1. Susiję su pirmąja Europos ketaus gamyba krosnys, tokiomis kaip Lapphyttan Švedijoje, jie buvo eksportuojami nuo ankstyvųjų viduramžių iki XVII a. pradžios1. Jūreivių asmeniniai daiktai taip pat liko laivų katastrofos vietoje, kartu su puodais ir kitais virtuvės įrankiais1. Be „osmundų”, kai kurie statiniai gali turėti viską, nuo sviesto iki deguto ar potašo, ir vis dar reikalauja analizės1.

„Osmund” laivų katastrofos tyrimas gali praplėsti žinias apie XVI a. geležies gamybą, prekybą, laivybą ir laivų statybos modernizavimą, sako „Vrak”, kuris atnaujins 2018 m. pradėtą bendrą tyrimų projektą su „Jernkontoret”, organizacija, kuri renka duomenis apie Švedijos geležies ir plieno pramonę1. Jų ilgalaikis projektas vadinamas „Baltijos jūra kaip geležies rinka”1.

Tarptautinis susidomėjimas „Osmund” laivų katastrofa

„Kadangi labai retai randama didelių kiekių „osmund” geležies, mūsų tyrimais yra didelis tarptautinis susidomėjimas”, – sako „Jernkontoret” koordinatorė Catarina Karlsson1. „Baltijos jūroje rasti tik keli šios laivų katastrofos atvejai – vienas Vokietijoje, vienas Lenkijos vandenyse ir neseniai rastas laivų katastrofos vieta prie Talino (Estija)”1.